Motor Techniek

De motor was er ernstig aan toe.
Slugh een olie achtige laag daar zat het hele carter vol mee.
Het olie druk regel ventiel zat vast en heeft me uren gekost om het los te krijgen.
Ga dus nooit rijden met een motor vol met slugh de kans op een vast loper is enorm.
De motor heeft ooit een gebroken klep gehad.
Gevolg is dat de tappen waar de drijfstangen overheen draaien versleten zijn en niet meer rond.
In zo'n geval dient de krukas geslepen te worden en de schaal lagers vervangen voor een overmaatse.
Ook is door het gat in de zuiger een overdruk ontstaan in het carter waardoor de olie er uitgeperst word maar ook uitlaat gassen het carter vervuilen.
Daar voor heb ik beide carter helften in de vaatwasser geplaatst om te reinigen.
Let op ik heb een vaat was blokje gebruikt maar hier zit veel zout in.
Dit vreet in het aluminium van het carter om dit te voorkomen heb ik het carter gespoeld met diesel olie.
Verder zijn natuurlijk de keerringen vervangen.
De klep geleiders hadden speling en twee kleppen sloten niet meer.
In mijn geval werd het twee nieuwe cilinder koppen met 4 nieuwe kleppen.
En natuurlijk een nieuwe zuiger gelukkig vond ik de juiste maat.
Door dat deze motoren nogal heet kunnen worden heb ik een olie koeler geplaatst.
Ik heb een zet gebruikt zoals deze gebruikt is op de Daf 750.
Ik heb de as waar de windwaaier op zit moeten verlengen.
De vraag reist nog steeds of het bekkie past.

 

pic0 pic1 pic2 pic3 pic4 pic5 pic6 pic7